zondag 1 november 2009

Fartlek, herfst en een goed gesprek

Afgelopen zaterdagochtend weer een fartlek training gegeven bij Just Run. Fartlek is m'n favoriete trainingstype. De afwisseling van een rustig duurtempo, versnellingen, wisselende ondergrond, heuveltjes (ja, die zijn er in de diverse Almeerse parken), bruggen en trappen vind ik heerlijk. Daarnaast zorgt het tijdstip (08.30 uur) er voor dat het altijd licht is en dat de kleine groep aanwezigen tot de echte liefhebbers gerekend mogen worden.

Dit keer bestond de a-b groep uit 10 lopers. Omdat ik de laatste 2 keren met deze groep al een lange ronde had gelopen, ging de training nu naar een wat compactere locatie: het Lumiere park. Zand, bospad, gras en heuvel liggen hier bij elkaar. Ideaal om parcoursjes uit te zetten waarop iedereen op z'n eigen niveau 'los kan'. Als toetje 1 van van mijn favoriete werkvormen: een cijferspel: de groep werd verdeeld in 4 (de snelsten) en 6 (de anderen). Ik sta bovenop de heuvel en roep een getal. Zoveel lopers van elke groep moeten hard naar boven lopen en rustig naar beneden dribbelen. Vervolgens roep ik weer een getal en moet dat aantal naar boven. Dus stel ik dat ik 3 roep dan mag er 1 van de snelste groep (van 4) rusten en 3 van de andere groep (van 6). Roep ik vervolgens 4 dan moeten alle snellen naar boven en mogen 2 van de andere groep rusten. Het initiatief om wel/niet te lopen blijkt altijd vanzelf goed te gaan. Terwijl ik boven getallen roep en degenen die rusten aanmoedigen, loopt iedereen uiteindelijk een flink aantal keer hard de heuvel op.

Wat verder de training van afgelopen zaterdag heerlijk maakte was het fraaie herfstweer. Aangenaam weer en het 'regende' gele en rode bladeren in het park.

Zondag stond een rustige duurloop op het programma. Eentje waar ik naar uit heb gekeken want het betekende eindelijk weer een 'reünie' met Helen en Rudolf. Terwijl we relaxed door het bos nabij de manage van Almere-Buiten 'dribbelden' hadden we alle tijd om weer even bij te praten. En bijpraten met twee (life)coaches betekent al snel diepgaande gesprekken :-) Een uurtje is dan niet genoeg dus afgesproken dat we hier maar een traditie van moeten maken en eens in het kwartaal iets inplannen.

Geen opmerkingen: