vrijdag 20 november 2009

Boek review: Lore Of Running, door Tim Noakes

M'n derde boekbespreking gaat over een boek dat ik, ik moet het gelijk maar bekennen, niet uitgelezen heb. Maar denk niet dat ik het hier ga afbranden, het is namelijk een geweldig non-fictie loopboek.

Het boek waar ik op doel is 'Lore Of Running'. Dit wordt door velen als de 'loopbijbel' beschouwd. Waar de meeste loopboeken aspecten als bewegingsleer, voeding, trainingsschema's, hardlopen voor specifieke doelgroepen, blessures, het lopen van ultramarathons etc. slechts aanstippen, duikt Tim Noakes de diepte in. Dit leidt tot een pil vol wetenschappelijk onderbouwde verhandelingen van ruim 900 pagina's waarbij de uitgever zo aardig is geweest om daar de 100 pagina's aan referenties maar niet aan toe te voegen. Deze zijn namelijk als pdf op het internet gezet. Wat het boek ook bijzonder maakt is Noakes kritische blik op gangbare theorieen. Lore of Running is geen opsomming van bekende feitjes: Noakes streeft juist naar nieuwe inzichten.

Omdat het boek een enorm scala aan onderwerpen behandelt, zit er voor elke serieuze loper wel iets interessants bij. Mijn favoriete delen gingen over 'training the mind', 'risks and benefits of training at a young age' en 'learning from the experts'. Dit laatste hoofdstuk (120 pagina's lang!) beschrijft Noakes historische lopers en loopprestaties, gaat hij in op looptheorieƫn uit het verleden en legt hij de link met moderne theorieƫn.

Hoewel ik normaal gesproken niet de prijs noem, kan ik het hier toch niet laten: het boek kost slechts 25 euro. Daarmee is het per pagina en per brokje informatieve tekst waarschijnlijk het goedkoopste loopboek dat er is. En dan maakt het dus ook niet uit of je sommige hoofdstukken bestudeert en andere slechts doorbladert.
Kortom: een boek voor de serieuze loper (en trainer!), zeer interessant om te lezen en ideaal als naslagwerk
Lore of Running
Lore of Running