donderdag 19 november 2009

Twee lantaarnpaallopen en een hartslagtraining

Deze week weer twee lantaarnpaallopen op m'n free's gedaan. Geen series meer maar steeds een opbouwende afstand. Dinsdag 1 lantaarpaal rennen, 2 dribbelen, 2 rennen, 2 dribbelen, 3 rennen, 2 dribbelen, 4 rennen, etc. Uiteindelijk liep dit op m'n 5 km parcours op tot 20 lantaarnpalen. M'n kuiten voel ik niet meer en dat is positief! Het gevolg is wel dat het tempo omhoog ging en aldus je wel weer tegen een nieuw 'zwakste punt' oploopt. Wat dat betreft is je lichaam een keten: het is bijna onmogelijk om alle schakels even sterk te hebben. Maar ik weet dat m'n rechter achillespees de spreekwoordelijke zwakke schakel is en ik doe dagelijks braaf m'n oefeningen :-)

Omdat alles goed voelde heb ik donderdag de ren afstanden verder opgevoerd via 2 lantaarnpalen rennen, 2 dribbelen, 4 rennen, 2 dribbelen, 6 rennen, etc. om uiteindelijk op 26 lantaarnpalen uit te komen. Op zich natuurlijk niet echt een afstand (zo'n 500 meter) maar het aantal lantaarnpalen rust wordt steeds kleiner en als alles goed gaat wil ik over zo'n 3 of 4 weken het hele rondje zonder rust lopen op m'n free's.

Tussen beide trainingsavonden door, stond woensdag het geven van een hartslagtraining op het programma. Helaas was de opkomst niet groot (weer / wind, open avonden voortgezet onderwijs, voetbal op tv, .... wie het weet mag het zeggen). Maar een hartslagtraining is voor de meeste lopers toch nieuw. Er lag voor iedereen een hartslagmeter en een borstband klaar om vervolgens via wat intervaloefeningen en een max. test meer te leren over hartslag en het gebruik van een hartslagmeter.

Komende zaterdag hoef ik geen training te geven dus kan ik lekker aansluiten bij de a/b groep om zelf mee te lopen. Zondag staat de Just Run one hour op het programma. Onze traditionele uursloop waarbij het er om gaat om in 1 uur een zo groot mogelijke afstand af te leggen. Normaal gesproken betekent dat voor mij een afstand van zo'n 13 km maar ik denk niet dat dat er nu in zit. Echter, niet getreurd want Mart loopt mee. We hebben afgesproken het eerste half uur samen te lopen. Vervolgens kijken we wel hoe het gaat. Zijn basissnelheid ligt veel hoger en hij traint bij AVA 75 - 90 minuten. Maar daarin zit de nodige rust: een uur lang een duurtempo lopen is nieuw voor hem. De kunst is dus om goed aan te voelen hoe het gaat.

Geen opmerkingen: