zondag 29 november 2009

5 km op m'n free's

Een maand na m'n start op de free's, heb ik dit weekeind de eerste fase van mijn trainingsplan afgerond. Zaterdagmiddag liep ik het 5 km rondje met 1 stukje pauze, vanochtend ging het rondje zonder rust. De uitdaging van vanochtend was om een duurtempo aan te houden. Zowel de free's zelf als de loopstijl (midden/voorvoet) nodigen uit tot tempo's en voor je het weet ben je weer aan het versnellen. Daarom lette ik vandaag nadrukkelijk op het ritme van m'n ademhaling. Zolang ik 4 tellen in en uitadem dan zit ik in m'n duurzone. Dat betekende een paar keer gas terug nemen omdat m'n ademhaling ging versnellen naar de 2 tellen, maar al met al ging het perfect. Geen enkele last van spieren/pezen/gewrichten en de actieve pas geeft je constant het gevoel dat je kan versnellen wanneer je zin hebt.

Voor de komende weken staat uitbouw van de afstand op het programma. Ik moet bekennen dat ik daarbij met een schuin oog kijk naar de kalender. Op 13 december staat namelijk de volgende wedstrijd van de crosscup op het programma. Dit keer op het Almere strand. Voor mijn gevoel een ideale locatie om op m'n free's te lopen. Maar het is wel 8 km en in wedstrijdtempo. De komende twee weken moeten maar uitwijzen of ik daar klaar voor ben.

Geen opmerkingen: