zondag 20 januari 2008

Week 3: Lichaam en geest

Lopen is en blijft zowel een fysiek als geestelijk uitdagende bezigheid. Zaterdag stond de lange duurloop op het programma (de vele gezinsactiviteiten maakte het noodzakelijk om de zaterdag en zondagloop om te wisselen). Met 23 kilometer voor de boeg had ik een mooie route gepland langs de lepelaarsplassen. Maar misschien mede door het langzame tempo (6 1/2 minuut de km) dwaalden m'n gedachten steeds af naar m'n werk. Moest me dus bewust focussen op de omgeving. En die was werkelijk zeer fraai. Als je op de dijk loopt met aan de ene kant het riet en de andere kant het water, dan voel je je echt 1 met de natuur. (zie voor de route het plaatje, klik er op voor vergroting)

De loop duurde al met al ruim 2 1/2 uur en met name laatste 45 minuten was het doorploeteren met pijntjes aan bovenbenen (niet vervelend) en rechter achillespees (wel vervelend). Bij thuiskomst wat extra aandacht besteed aan de benen en ze verwend met een koude douche..... .


Zondag ging het tot m'n verbazing veel beter. Na 's ochtends nog Mart te hebben aangemoedigd bij de AVA cross in het beginbos (pure nostalgie: hier liep ik zes jaar geleden met Mart zijn eerste cross en dat was voor mij de start om ook met lopen te beginnen), kon ik om 18.00 uur een gaatje in de agenda vinden voor een uurtje lopen met wisselende tempo's. Ik wilde rustig beginnen maar m'n benen dachten daar anders over. Alles voelde goed en ik ging als een speer. Dit keer moest ik bewust zo nu en dan wat gas terugnemen. Eigenlijk het tegenovergestelde van gisteren toen m'n benen op een gegeven moment niet meer wilde.


Terugkijkend was het een opvallende week met veel afwisseling in de training, veel kilometers (bijna 60), veel regen, veel wind en een wat onwillige achillespees (gelukkig voelde het dus vandaag beter). Op naar week 4: nog steeds een week met opbouwend aantal kilometers.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

alsof je gedachten niet mogen afdwalen naar werk. Hardlopen kan soms zeer mooie ingevingen opleveren. Zal de baas blij mee zijn, dat hardlopen in zijn tijd.;0)
Gelukkig ben ik eigen baas en kan ik lopen zo vaak als ik wil...;0)

peterter

Arjan Schalken zei

He Peter,
Voor de briljante ingevingen mogen gedachten altijd naar het werk gaan :-), maar voor de dagelijkse aandachts- en actiepunten, liever niet..... Dan loop ik liever in het 'hier en nu'.

Peter te Riele zei

Hoe staat het met het hier en nu in week 4? Peterter