woensdag 26 maart 2008

Week 13: snelheidstraining 'a la Yasso'

Nadat vorige week de lange duurloop zo centraal had gestaan, wilde ik toch nog 1 keer testen hoe het met m'n basissnelheid stond. Afgelopen zondag wilde ik wel wat versnellingen doen, maar het lichaam was eigenlijk nog te moe. Vandaag wilde ik daarom opnieuw kijken hoe het ging. Ik voelde me zeker beter uitgerust, alleen m'n rechterheup blijft een aandachtspunt.
Als training had ik gekozen voor 'Yasso's 800-tjes'. Dit is een even simpele als (volgens de experts) doeltreffende training waarover ik voor het eerst las in het 'trainingshandboek lopen', waarin allerlei artikelen staan uit de Amerikaanse edities van Runnersworld.
Het idee van de training is simpel: tbv tempotraining neem je je geplande eindtijd op de marathon en maakt van de uren/minuten, nu minuten/seconden. Dit is de tijd voor je 800 meter. Oftewel: als je 3 uur over je marathon wilt doen, dan loop de de 800 in 3 minuten, wil je de marathon in 3 uur en 50 minuten doen, dan loop je de 800 in 3 minuut 50. De rusttijd is even lang. Doel is om 10 x 800 te lopen in je geplande tijd.
Ik zat te twijfelen welke tijd ik als richttijd zal nemen: doel is binnen de 4 uur, maar op basis van m'n training tot nu toe weet ik dat het ook sneller moet kunnen. Daarom maar met het gevoel 'dit is m'n laatste echte meting' gekozen voor 3.50.
Na het eerste rondje iets te hard te hebben gelopen, kwam de gemiddelde doorkomsttijd uiteindelijk uit op 3.45.......
Betekent dat nu dat ik de marathon in 3.45 zou moeten kunnen lopen?
Ik denk in principe wel, dat zou ik wel stroken bij m'n 10 km tijd. Maar.... dit is m'n eerste marathon en dan moet je e.e.a. toch een stuk conservatiever inschatten. Kortom: op basis van de omstandigheden en het gevoel van de dag zal ik wel ergens tussen de 5.30 en 5.40 minuten de km starten en dan zien we wel!
Trouwens, voor wie dit leest en denkt: ik kan die 10 x 800 wel in 3 minuten per rondje afraffelen: ja dat betekent dat de basissnelheid goed genoeg is voor de 3 uur, maar nee.... daarmee loop je dus geen 3 uur over de marathon: dat vereist ook andere trainingsvormen, waaronder die lange duurlopen :-)

Kortom: over m'n snelheid heb ik een goed gevoel overgehouden aan deze training en dat is het belangrijkste. M'n rechterheup baart me echter wel zorgen, met name bij het op gang komen van elk rondje voelde ik 'm irriteren. De komende 2 1/2 week moeten dus echt in het teken staan van rust.
Ondertussen staat er voor vanavond weer een reis richting Noorwegen op het programma en kom ik vrijdagavond laat weer terug. Hoewel verleidelijk neem ik de loopschoenen maar niet mee. Dat scheelt enerzijds bagage (kan nu alles met handbagage meenemen) en daarnaast kunnen de benen de komende dagen herstellen. Mogelijk dat volgende week nog 1 of 2 dagen Noorwegen op het programma staan maar de laatste week voor de marathon wil ik dat zeker vermijden!

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat vindt het thuisfront van jouw aspiraties. Die moeten toch een heel andere Arjan meemaken! Of valt dat mee? Ben je gezelliger, energieker, fitter of juist humeuriger, prikkelbaar moe?
En wat als je twee dagen niet kunt lopen? Doen allerlei neuro-transmitters hun werk?

Peterter