zondag 24 februari 2008

week 8: 30 km sneller dan marathontempo (oeps)

Als afsluiting van week 8 stond vanochtend 30 kilometer op het programma. Ik had zoals gebruikelijk weer een route uitgekozen die me zou leiden langs natuur en fraaie (polderse) vergezichten. Voor de beeldvorming: dat betekent dat je een punt op 6 km ziet (toren, windmolen e.d.) en dat je met het gevoel 'ik ben er bijna' nog een half uur loopt te zwoegen om er te komen :-)
De route ging dit keer langs de Lepelaarsplassen, de dijk, Almerestrand en binnendoor via het Beginbos weer terug naar huis (klik op foto voor vergroting)
En dat betekende ook: tegenwind op de open stukken (Lepelaarsplassen, dijk, strand) en wind mee in het bos. Tja. Een negatief ingesteld iemand zou zeggen 'lekker slim'. Een positief iemand zou zeggen: goede extra krachttraining. Ik tekende vanochtend voor het laatste :-)

Na de rustige lange duurtraining van de vorige week (met een stijf, stram gevoel), wilde ik dit keer weer in een wat hoger tempo starten en wat meer richting m'n marathontempo (5.40 de km om in Rotterdam onder de 4 uur te blijven) toe gaan. Vooral het stuk tussen de 10 en 20 km had ik daarvoor in gedachten. De rest zou dan in 6 minuten de km mogen.

Na om 08.15 uur vertrokken te zijn, zat het tempo er echter al gelijk behoorlijk in en toen ik na 10 km merkte de hele tijd op het marathontempo te hebben gelopen, dacht ik 'dan maar gewoon doorgaan'. Ondanks de tegenwind bleven de benen behoorlijk krachtig en op een kleine dip rond de 25e kilometer na (benen begonnen te zeuren en pijnlijke schouders/nek), kon ik het tempo goed volhouden. Met als gevolg dat ik na 2.47 uur weer terug was, oftewel een gemiddelde van 5.35 minuten de km.

Voor die tijd zou ik getekend hebben tijdens de AVA Lenteloop medio maart, maar dat ik het nu zou lopen: 's ochtends vroeg, alleen, met veel tegenwind, dat had ik nooit verwacht!

Het gevolg was wel dat ik gelijk begon te denken aan m'n streeftijd. Moet ik die scherper gaan stellen? Bijv. naar de 3.50.00 ipv de 3.59.59? Omdat het m'n eerste marathon is, denk ik dat het toch verstandig is om conservatief te blijven insteken. Eerst maar rustig verder trainen en het goede gevoel meenemen naar de volgende weken.

Komende week is in ieder geval een relatieve rustweek!

Geen opmerkingen: