zondag 10 februari 2008

week 6: bestemming Rotterdam, maar wat een reis

In 1 van de eerste posts van deze blog gaf ik aan dat goed aanvoelt om een focus te hebben als het lopen van een marathon. Tijdens de lange duurloop van vandaag bedacht ik me echter meerdere keren dat de reis zelf toch ook wel bijzonder is :-)

De route ging, zoals gepland, richting de Oostvaardersplassen. Maar ja, zoals dat wel vaker met een 'reis' gaat: soms neem je een foute afslag en maak je wat extra kilometers. Met de auto niet zo'n probleem maar met lopen......

Om een lang verhaal kort te maken: Bij de bosrand van Almere-Buiten een afslag gemist, via een ruime bocht toch nog bij de Oostvaardersplassen terecht gekomen maar wel met een omweg van 6 km en vanuit de verkeerde richting (klik op de foto voor vergroting).
Maar voordat ik over die extra kilometers verder schrijf: de route was prachtig. Het fietspad langs de Oostvaardersplassen is echt 1 van de bijzonderste paden die ik ooit gelopen heb. Herten in de bossen, kuddes 'wilde' paarden en andere grazers op de vlaktes, in de lucht en op het water de vogels (waaronder de grote zilverreiger). En dat allemaal met een lentezonnetje.
Een ongelooflijke tocht dus en de omweg meer dan waard. Maar gaandeweg was wel duidelijk dat m'n doel om 26 km / 2.30 uur te lopen er niet in zat. Zeker toen ik na 2 uur nog in de buurt van het Kotterbos in Almere Buiten was :-)

Op de weg terug, kwam ik nog een bekende tegen en samen hebben hebben we de route richting Almere Parwijk gelopen waarna ik de laatste 4 km weer alleen liep. Toen begon de vermoeidheid er toch wel in te hakken. En eenmaal thuis was ook wel duidelijk waarom: bij narekening bleek dat ik in totaal zo'n 32 km moet hebben gelopen.

Allereerst was er natuurlijk het gevoel van 'yes'. Want als je 32 km kan lopen, dan kan die 10 er ook nog wel bij... (al voelde dat niet zo aan het eind). Maar daarna kwam toch ook enige verwarring want hier is m'n schema niet op berekend. De planning was een rustige duur van 26, gevolgd door 28 volgende week en 30 de week daarop. Ik kan toch moeilijk volgende weken nog meer lopen. En het schema omgooien door volgende week als een rustweek ('week 1' van de serie van 4) te beschouwen......? Of toch maar doen alsof er niks gebeurd is en me houden aan de oorspronkelijke planning?

Toch maar eens aan een paar ervaren ouwe rotten om me heen om advies vragen :-)

Geen opmerkingen: