maandag 31 mei 2010

Een zeer geslaagde Almere City Run met een PR en een 2e plaats voor Mart

Zondag was het dan eindelijk zover: de Almere City Run (ACR). M'n zoon Mart (14) had zich ingeschreven voor de 7 km, ik voor de 1/2e marathon. Maar als 'voorafje' had Mart eerst op de zaterdag nog een Junioren C competitiewedstrijd met Almere '81. Onder fraaie weersomstandigheden (wat een verschil met zondag!) raffelde hij de 800 meter af in 2.18. Een dik persoonlijk record in een mooie race waarbij hij het aandurfde om gecontroleerd agressief te openen en vervolgens het tweede rondje maar weinig inleverde. Achteraf gezien een voorproefje voor wat zondag komen ging.

Zondag gingen we samen naar de ACR maar hadden afgesproken wel samen in te lopen maar niet samen te starten. Daarvoor zou het tempoverschil tussen ons te hoog zijn. Omdat er wat aandachtspunten op het parcours zaten in de eerste kilometer hadden we alvast vrijdag op de fiets het traject verkend. Aldus wist Mart wat hem te wachten stond.

Toen we zondag rond 11.00 uur richting het centrum gingen was al goed te zien dat er een stroom hardlopers op weg was naar de wedstrijd. Een mooi gezicht! Dat leidde uiteindelijk tot een vol startterrein met erg veel bekende gezichten: waaronder zowel HTA lopers als Just Runners. Ondanks het feit dat diverse Just Runners bergen met werk hadden verzet in de voorbereiding van de wedstrijd en ook de nodige clubgenoten op de dag zelf meehielpen (waardoor ze zelf niet mee konden doen aan de wedstrijd!) waren er nog voldoende over om het rondje weerwater 1, 2 of 3 x te lappen.
Dat bleek uiteindelijk eerder 'dweilen' te zijn want zo'n 10 minuten voor de start begon het steeds harder te regenen en dat bleef het gedurende de hele wedstrijd doen.

Na het startschot zette de meute zich in gang en al snel werd duidelijk dat ik geen last had van gedrang (waar ik vooraf wat huiverig voor was omdat de weg vrij smal was). Wat wel onontkomelijk bleek, waren de plassen water op het parcours. Hier en daar was het nog mogelijk om de droge plekken te vinden maar op een gegeven moment was er geen houden meer aan. En aldus kon 1 van m'n voornemens 'voeten drooghouden' al na een paar kilometers in de prullenbak.
Een ander voornemen 'rustig opbouwen' bleek ook al snel onder druk te staan. Toen ik na zo'n 2 kilometer een lekker ritme had, lag het tempo onder de 4.40. Maar het relatief hogere tempo had twee voordelen: ik had het gevoel dat m'n benen er warmer door bleven (alles was inmiddels doornat en ik was bang voor koude en stijve benen bij een te laag tempo) en door bij het groepje voor me aan te sluiten kon ik wat schuilen tussen kilometer 3 en 5 waar een forse tegenwind stond. Het gevolg was dat ik m'n eerste rondje van 7 kilometer met een gemiddelde van zo'n 4.38 minuten de kilometer aflegde. Als ik het eventuele verlies aan snelheid in de volgende rondes beperkt zou kunnen houden dan was een tijd onder de 1.40 (m'n streeftijd) mogelijk.

Mart heb ik die hele ronde niet gezien en pas achteraf hoorde ik over zijn wedstrijd. Hij was snel gestart en had slechts een tiental lopers voor zich. Toen hij na een paar kilometer kon aansluiten bij een loper voor hem, lukte het om het hoge tempo vast te houden en nog enkele deelnemers van de 7, 14 en 21 km in te halen. Richting de finish kon hij er zelfs nog een versnelling uit persen. Dat resulteerde uiteindelijk in een tijd van 27.04 minuten, oftewel zo'n 3.50 per kilometer. Goed voor de 2e plaats bij de heren. Dat werd dus een podium met twee 'heren' en 1 jongen, klein van stuk maar met een groot lopershart :-)

Ondertussen was ik begonnen aan de tweede ronde. Traditioneel is het middenstuk m'n minste. Maar het lukte me steeds om inspiratie te vinden in een groepje voor me of in de enkele loper die me inhaalde. Aldus ging het gemiddelde tempo richting de 4.30. Ik had geen idee hoe lang ik dit tempo kon volhouden maar vond steeds weer een reden om bij een loper voor me aan te sluiten, even mee te lopen en daarna door te lopen naar de volgende loper. Zo ging het ook in het derde rondje maar ik moet bekennen dat het na zo'n 16 kilometer wel zwaarder werd. M'n linkervoet werd wat pijnlijk (ongetwijfeld mede door de dunne zool van m'n free en het voor mijn doen hoge tempo) en na een uur lopen in de stromende regen ging de kleding schuren. Maar het tempo zakte niet. Dat leverde een eindtijd op van 1.36.17. Met als rondetijden 32.17, 32.01 en 32.00. Vijf minuten sneller dan de CPC loop en een dik PR.

Bij de finish stonden Mart (gewapend met z'n 2e prijs) en Syl (gewapend met paraplu) me op te wachten en was het een kwestie van snel naar huis gaan voor een warme douche, droge kleren en het uitwisselen van uitgebreide wedstrijdverslagen.

De eerste ACR was voor Mart en mij aldus een prachtig evenement. Dus bij deze dank aan bestuur en alle vrijwilligers die dit hebben mogelijk gemaakt. Ik hoop dat er volgend jaar een nieuwe editie komt!

1 opmerking:

Peter te Riele zei

Mijlpaal, dat smaakt vast naar meer! Succes, allebei!

Peter