maandag 3 mei 2010

Review: nike free run+ versus nike free 5.0 en 3.0 (deel 1)

Ik heb op m'n blog al het nodige geschreven over het Nike Free concept en m'n ervaringen met de 5.0 en de 3.0. Nike heeft een paar weken geleden de opvolger van dit concept gepresenteerd: de Nike Free run+. Vorige week had ik een paar in 'mijn maat' (US 10) gepast maar die zaten toch wat wijder bij de tenen, dus daarom een 1/2 maatje kleiner besteld. Die waren een paar dagen later binnen gekomen bij Run2day en vandaag had ik tijd om ze te passen. Maat 9 1/2 zat beter (hoewel de pasvorm toch iets anders is dan de andere schoenen) dus ik ben nu in het bezit van 3 variaties op hetzelfde thema :-)

Hierbij wat eerste indrukken van de run+ en een eerste vergelijking met de 3.0 en 5.0. Maar ik moet er gelijk bij vermelden dat ik er nog niet op hardgelopen heb, dus de 'echte' test moet nog volgen.

'the looks'


Hoewel ik een zwak heb voor het fluoriserend oranje van m'n 5.0 is de zwarte uitvoering van de run+ wat mij betreft de fraaiste van het trio. Met zwarte veters, een zwart logo en het 'vlechtwerk' aan de zijkant ziet het er strak uit.

'the feel'
Het aspect waar het feitelijk om gaat maar dat ik nu nog niet getest heb. Dus daarom hierbij een focus op de pasvorm: van de drie schoenen zit de 5.0 me als gegoten. Dat komt omdat het exact aansluit bij m'n smalle voet. De ruimte bij de tenen is bij de 3.0 en de run+ iets ruimer. Net als bij de 3.0 is m'n eerste indruk dat de schoen zonder binnenzool (nog) beter zit dan met binnenzool. De run+ is ongeveer even zwaar (of beter gezegd: licht) als de 5.0.
Opgeteld betekent dit dat qua pasvorm de 5.0 m'n favoriet is en qua gewicht de 3.0.

'the technology'
Het oorspronkelijke concept van de free kende een nummering (3/5/7) en bijbehorende technologie om blootvoets lopen in meer of mindere mate te benaderen. Met de Run+ laat Nike de nummering los. De vraag is of er nog diversiteit in ondersteuning komt. Voorlopig lijkt er maar 1 type schoen te zijn, benieuwd of dit nog gaat veranderen.
De run+ heeft wat kenmerken van zowel de 3.0 als de 5.0.
Flexibiliteit: de zool van de run+ heeft 13 inkepingen, net als de 3.0. Met 10 inkepingen is de zool van de 5.0 minder flexibel. Maar de diepte van de inkepingen zelf zijn vergelijkbaar met de 5.0, daar waar de 3.0 verder gaan (waardoor de zool nog meer buigzaam is). Daarmee plaatst de run+ zich qua flexibiliteit van de zool tussen de 3.0 en 5.0 in. Het buitenwerk van de 3.0 is het meest flexibel (oftewel: geeft nauwelijks steun). Bij de 5.0 is aan de binnenzijde wat versteviging aangebracht, bij de run+ aan beide zijden (het vlechtwerk wat ik eerder in deze post noemde).
De hoogte van de zool is vergelijkbaar met die van de 5.0 (het schijnt een milimeter lager te zijn maar ik moet bekennen dat ik het niet voel als ik ze vergelijk maar misschien komt dat omdat ik met m'n 5.0 al de nodige km heb gemaakt), de 3.0 heeft een voelbaar dunnere zool.
Het gevolg is dat in ieder geval dat op het eerste gevoel de run+ qua 'blootvoets lopen concept' dicht tegen de 5.0 aan zit en niet direct als een 4.0 kan worden gezien (zoals op sommige blogs wordt aangegeven). Ik ben benieuwd of m'n eerste loopervaring dat zal bevestigen.

Tot slot: voor wie zich afvraagt waarom er nu een '+' in de naam staat: daarmee geeft Nike aan dat de schoen nu past binnen het nike plus concept.

1 opmerking:

www.giventofly.nl zei

Hey Arjan! Leuk om te lezen dat je blij bent met de Free lijn......loop zelf ook op (vrijwel) niets anders dus ik begrijp je volkomen =D Wie weet komen we elkaar eens tegen bij een wedstrijdje, ik ga je blog in ieder geval volgen. LĂ©onie (www.giventofly.nl)