maandag 24 mei 2010

Tijd voor een nieuw sporthorloge

Het stond al een tijdje op m'n wensenlijstje: een nieuw sporthorloge. M'n oude, trouwe Polar heeft als instapmodel een beperkt aantal functies en steeds vaker had ik het gevoel dat het handig zou zijn om bijvoorbeeld meer informatie te hebben over m'n actuele loopsnelheid en trainingsomvang. Vervolgens kwam Runnersworld in de laatste editie met een overzicht van sporthorloges en maakten we er in de clinic van Bob Boverman gebruik van de veelzijdige Polar RS800CX. Al met al genoeg reden om toch even bij Run2Day langs te gaan en me te laten bijpraten door Kees.

Hoewel ik de RS800CX zeker interessant vond, viel deze al snel af vanwege de losse voetpod en GPS unit. En daar waar de voetpod van de RS800CX nog relatief klein is, zijn die voor de meeste andere pods voor Polar horloges gerust 'enorm' te noemen. Een grote voetpod op m'n Free, dat is als vloeken in de kerk.
Alternatieven van Nike en Adidas, hoe interessant de trainingsondersteunende software ook lijkt, vielen ook al snel af omdat ik de info via een sporthorloge wil hebben.

Aldus kwam ik uit bij Garmin. De meeste trainers bij Just Run hebben een Garmin Forerunner 305 of 310. Deze zien er meer met het hoekige formaat uit als een 'polscomputer' en zijn vrij fors, zeker voor mijn dunne pols. Mijn interesse ging daarom uit naar de 405 en de nieuwe 110. De 405 is iets duurder maar daar krijg je de nodige extra functionaliteiten voor terug. De 110 is volgens de specificaties iets dunner en lichter maar 'aan de pols' was dat nauwelijks merkbaar of zichtbaar. Na kort wikken en wegen werd het uiteindelijk de 405 HRM.

Inmiddels heb ik er zondag en maandag mee getraind en het horloge bevalt erg goed. Enkele functionaleiten die me aanspraken:
* mogelijkheid om 3 schermen zelf in te richten (tot max. 3 soorten info per scherm)
* draadloze informatie-uitwisseling met de pc (als je na een training in de buurt van de computer komt wordt overdracht van trainingsdata automatisch gestart)
* veel software mogelijkheden waaronder het uitlezen van trainingen met Google maps en het uploaden van parcoursen naar je horloge (inclusief de mogelijkheid om te lopen tegen een 'virtuele loper' op basis van een van te voren opgegeven richttempo)
* automatisch stoppen van metingen op het moment dat je stil staat (dan duikt het gemiddelde looptempo niet omlaag :-) )
* snelle GPS connectie
* de 'touch' ring waarmee je door het menu kan scrollen en instellingen kan aanpassen

Kortom: positieve eerste ervaringen en zeker een motivatie om na de 1/2 marathon van komende zondag me verder te verdiepen in het gebruik van het horloge bij het bereiken van nieuwe loopdoelen!

Geen opmerkingen: