vrijdag 1 januari 2010

Nieuwe jaar start met pittige tempoduurloop

Na 2 dagen niet gelopen te hebben had ik vanochtend weer zin om de free's aan te trekken. De nacht was wel korter dan gebruikelijk :-) maar naar buiten kijkend zag ik een witte wereld en een strak blauwe lucht. Oorspronkelijk wilde ik rond het weerwater een training doen met oplopende snelheid maar de wegen lagen er slecht bij: veel te glad. Alleen het spoorbaan pad leek goed te doen. Een heen-terug parcours is niet het meest inspirerend, maar ik had me voorgenomen om zo'n 45 minuten heen te lopen en dan het tempo terug op te voeren zodat ik in 40 minuten terug was.
De heenweg ging lekker, het tempo beheerst. Hier en daar was zelfs het spoorbaanpad glad (met name in de omgeving van station almere-stad). Wat wel al snel duidelijk was, was dat er een windje stond en dat ik deze in de rug had.... en dat ik die op de terugweg dus tegen zou krijgen.
Uiteindelijk kwam ik na 45 minuten vlakbij het einde van het fietspad tussen Almere Poort en Almere strand, dus ik ben nog even doorgelopen naar de oversteek richting de parkeerplaatsen van het Almere Strand. De klok stond op ruim 47 minuten.
De terugweg had ik de wind in de omgeving van Almere Poort pal tegen. In de open vlakten van dit nieuwe stadsdeel was die wind verre van aangenaam, maar ik vond al snel een tempo dat pittig voelde maar vol te houden was. Uiteindelijk bereikte ik het beginpunt na precies 1.30 uur en dat ik aan de ruim 47 minuten heenloop dus een terugloop van ruim 42 minuten had gekoppeld. Precies een verschil van 5 minuten.
Thuis kon ik het niet nalaten om de afstand nog even op google earth na te meten. Dat bleek in totaal 17 km te zijn. Een goed begin van het jaar!
Komende zondag staat de nieuwjaars 'receptie' van Just Run op het programma: eerst een (korte) duurloop, daarna bijpraten. Zeker gezellig.

Voor de lezers van m'n blog: een sportief 2010 en vergeet vooral niet te genieten van het lopen (of andere activiteiten)!

Geen opmerkingen: