zondag 24 januari 2010

Eindelijk weer trainen bij Just Run, te strakke veters en koning winter

Dinsdag gingen dan eindelijk de trainingen bij Just Run weer van start. En voor mij was het gelijk de eerste keer sinds zo'n 3 maanden dat ik met een interval op dinsdag meetrainde. Die had ik bewust overgeslagen omdat ik op m'n Free's de afstanden aan het opbouwen was en het niet aandurfde om snelheidstrainingen samen met anderen te doen. Controle was het toverwoord in de opbouwmaanden en ik weet van mezelf dat het lastig is om controle te houden over mijn tempo als ik samen met andere loopmaten interval train. Niet dat we elkaar bij de A groep kapot lopen, maar regelmatig is het tempo wel iets te 'enthousiast' :-).

De intervaltraining verliep echter prima. Ton had er merkbaar ook weer zin in om training te geven en de eerste helft van de training lag de nadruk voor mij op lekker meedoen. Dat kwam mede doordat het toch wel koud was. Maar na een half uur was het lichaam klaar voor een zwaardere belasting en het tweede deel van de kern was het heerlijk om de snelheid omhoog te gooien. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat de meter kort in het dieprood ging, maar dat voelde goed.

Donderdag gaf ik zelf een duurtraining aan de A groep. Daarbij ging er achteraf gezien in de voorbereiding iets fout bij het aantrekken van m'n schoenen. Omdat ik op blote voeten in m'n Free's loop, probeer ik extra te letten op het goed strikken van m'n schoenen. Ik heb een keer te los gestrikt en toen merkte ik direct dat er wrijving ontstond. Daarna strik ik iets strakker maar donderdag was dat te strak. Dat ging ik na ruim een uur duurloop merken en na afloop had ik zowel aan m'n linker- als rechtervoet wondjes. De training zelf (zo'n 14 km met een paar tempo versnellingen) ging prima, maar met het resultaat aan m'n voeten was ik minder tevreden.

Sowieso zijn voor mij de voetzolen het meest kwetsbaar gebleken bij het trainen op de Free's. Misschien omdat ik geen sokken draag, misschien omdat door het koude weer er eerder kloofjes ontstaan. Maar het gevolg is wel dat mijn voetzolen ruwer zijn geworden: meer eelt en ook wat kloofjes. Door m'n schoenen te strak aan te trekken resulteerde dit donderdag in pijnlijke sneetjes.
Gelukkig waren deze twee dagen later goeddeels hersteld en om dit voortaan te voorkomen let ik extra op kloofjes door m'n voeten wat soepeler te houden met zalf en door m'n veters minder strak aan te doen.

Zaterdag resulteerde dat in een zowel pijnvrije als perfecte 5 km training met Mart. Na zo'n 2 km rustig in te hebben gelopen, ging het tempo omhoog en liepen we ruim 2 km in pittig tempo rond de Parkwijk. De laatste kilometer liepen we voldaan napratend weer richting huis.
Zondag was ik van plan om bij Just Run de rustige duurloop te doen, maar bij het opstaan was al wel duidelijk dat die niet door zou gaan. Koning Winter regeert weer. Benieuwd of er nog wat lopers zouden komen, ben ik toch even naar de sporthal gegaan. Er bleken een tiental lopers zich verzameld te hebben. Die gingen uiteindelijk op eigen gelegenheid lopen. Nadat ik nog even een paar minuten met Ton bleef napraten, ging ik ook op pad en koos voor een route langs de vogelhut, blok van kuffeler en het wilgenbos. Al snel kwam ik de andere Just Run'ers tegen, waarvan de meesten na een half uurtje lopen terugkeerde. Vervolgens had ik de besneeuwde wereld voor mezelf. Dat resulteerde in een duurloop van zo'n 80 minuten in een prachtige besneeuwde omgeving. Een goede afsluiting van een gevarieerde trainingsweek!

Geen opmerkingen: