zondag 17 juli 2011

Tijd voor m'n tweede marathon

M'n zondagse duurloopjes zijn de afgelopen maand behoorlijk uit de hand gelopen. Na 2 keer 25 kilometer, had ik vorige week zondag een parcours van 28 kilometer uitgezocht. Dat ging dermate goed dat ik tot de conclusie kwam dat het tijd wordt voor m'n tweede marathon. Die van Amsterdam, op 16 oktober. Ik heb van Ton een basisschema gekregen maar die moet ik nog wel naar m'n hand zetten. Ondertussen wilde ik in ieder geval deze week de trainingsomvang nog iets verhogen, om volgende week weer wat gas terug te nemen.
Voor vandaag had ik daarom een route uitgestippeld langs de Oostvaardersdijk en Gooimeerdijk. Goed voor 32 kilometer en een totale weekomvang van 71 km. Op de Oostvaardersdijk was het zo'n 7 kilometer wind tegen, de bocht om richting Almere Haven betekende dat dezelfde wind in de rug. Om in de goede zone te trainen was ik van plan om een kilometertijd tussen de 5.30 en 5.40 aan te houden (zo'n 30 seconden boven m'n beoogde marathon tempo). Door de harde wind bleek het lastig het tempo stabiel te houden maar met een gemiddelde van 5.36 was ik tevreden, evenals over de manier waarop ik de laatste kilometers gelopen heb.
Ik merk dat zowel m'n benen als m'n hoofd goed anticiperen op de afstand en tijdsduur. En daar waar in de voorbereiding voor Rotterdam 3 jaar geleden de langere afstanden vaak ook afzien betekende (mede door het koude weer), gaat het nu een stuk beter. Ondanks de vele regen in de trainingen op zaterdag, dinsdag en donderdag :-)
De lange rustige trainingen loop ik op m'n Nike Free Run's. De andere trainingen zijn voor m'n Merrell Trail Glove & Free 3.0.

Geen opmerkingen: