zaterdag 2 juli 2011

Marathon in 3 dagen: 2e afstand 11 km

Just Run organiseert dit weekeinde een marathon in 3 dagen. Het mooie aan dit evenement is dat je voor jezelf een strategie moet bepalen hoe je de 3 afstanden ingaat. Als drie rustige duurlopen? Als 3 wedstrijdjes om maximaal te gaan? Als 1 wedstrijd met alleen een eindtijd die telt? Of als een aardige manier om 3 dagen achter elkaar met andere Just Runners een stukje te gaan lopen en bij te praten?

Voor mezelf lijkt het een combinatie te zijn. Sowieso is het een erg leuke happening met andere Just Runners. Daarnaast telt voor mij ook wel een goede 'overall' prestatie. Vrijdag heel hard lopen en de zaterdag en zondag niks meer kunnen trekt me niet aan en alles als een rustige duurtraining beschouwen is wel wat saai.
Op voorhand had ik daarom gekozen voor een strategie waarbij ik elke afstand in een voor mij redelijk tempo wilde lopen. Vrijdag de 6 km in 4.40 de km, zaterdag de 11.2 km in 4.50 en zondag de 25 km in 5.00 de km. Goed voor een totaaltijd van ongeveer 3 uur 30 minuten.
Inmiddels is wel duidelijk dat een 'redelijk' tempo de eerste twee dagen lastig bleek.... Het was beduidend sneller dan gepland en eerder 'sub maximaal'. Oftewel: goed vol te houden maar geen tempo om even bij te praten met andere lopers.

Voor bijpraten tijdens het lopen was er vandaag geen gelegenheid. De benen voelden goed, ondanks dat gisteren 4.14 iets sneller ging dan de geplande 4.40 per km :-). De benen van Paul bleken echter beter (over bijvoorbeeld Petrus, Gijs en David heb ik het maar niet), de benen van Hans en Michael waren minder. Het resultaat was dat ik bijna 11 km in m'n eentje liep.
Uiteindelijk bleef de eindtijd steken op een eindtijd van 48.32 al moet ik bekennen dat m'n Garmin helaas geen 11.2 km aangaf maar 10.8 km. Gemiddeld precies 4.30 minuten per kilometer.

Morgen nog de 25 km. Ben benieuwd hoe m'n benen bij de start en na afloop aanvoelen. In ieder geval voelen ze vanmiddag aanmerkelijk zwaarder aan dan gisteravond. Het voornemen om 5.00 per km te lopen blijft staan. De afstand in combinatie met de inspanning over 2 dagen maken het al een uitdaging op zich.

Geen opmerkingen: