zondag 10 oktober 2010

Mooie cross maar rechter achillespees sputtert tegen

Hardlopen op m'n minimalistische G&G surfschoentjes zorgt voor een dubbel gevoel. Het geeft een kick om op deze manier lichtvoetig over bospad en asfalt te rennen maar m'n rechter achillespees heeft er moeite mee. Deze pees is al jaren m'n zwakke plek (ironisch) en daar waar de linkerkant moeiteloos de belasting op een natuurlijke wijze weet op te vangen zorgt de van oudsher wat strammere (en mindere elastische?) rechterkant voor klachten. Ik doe wel oefeningen om alles onder controle te houden maar toch.

Vandaag stond de eerste Almeerse cross van dit seizoen op het programma: 8 km in het Kotterbos. De omstandigheden waren erg goed en ik had zeker voor m'n Free's kunnen kiezen maar ik had te veel uitgekeken naar een eerste wedstrijdje op de G's. Naar de cross zelf ook trouwens: Mart en ik doen er al negen jaar aan mee en het is een echt 'vader en zoon' gebeuren. Samen inlopen, parcours verkennen, tactiek bespreken, elkaar aanmoedigen en na afloop samen uitlopen en napraten. En zo nu en dan (net als vandaag): een prijsuitreiking met Mart op het podium.

Qua wedstrijdresultaat ging het mij overigens ook meer dan goed. Meestal heb ik ergens in een cross wel een dip maar die bleef dit keer uit terwijl het kilometertempo met 4.28 hoger lag dan vorige jaren. Ander hoogtepunt: geen rondje worden ingehaald door de voorste lopers (tja, ieder heeft z'n eigen doelen....).
Maar waarschijnlijk ook door dat voor mijn doen hogere blotevoeten tempo werd m'n rechter achillespees in de laatste ronde gevoeliger en dat veranderde na de wedstrijd in stijfheid die er nu, in de avond, nog steeds in zit. Komende dagen dus maar rustig aandoen, koelen en rekken, en kijken of het voldoende herstelt voor volgende week zondag. Dan staat de halve marathon van Amsterdam op het programma. Mocht ik op tijd fit zijn dan verwen ik m'n voeten met een paar comfortabele free's :-)

Geen opmerkingen: