zaterdag 25 september 2010

G&G Surf: barefoot schoen voor een tientje?

De eerste mail van de Almere crosscup kwam onlangs binnen. Mart gaat zeker meedoen aan het circuit, dit jaar bestaande uit 4 wedstrijden, ik ga denk ik voor losse inschrijvingen. Natuurlijk kwam vervolgens de vraag naar voren op welke schoen ik die ga lopen. De crosscup staat synoniem voor modder en ik betwijfel om m'n Free's (met name de dunne stoffen bovenkant en binnenzool) daar ongeschonden uitkomen. De cross op blote voeten lopen durf ik (nog) niet aan.
Dat betekende dus nadenken over een alternatieve schoen. De vibram Five finger kwam natuurlijk gelijk naar voren als een serieuze optie. Zeker ook na m'n loopje op woensdag. Die 10 km op blote voeten smaakte naar meer maar tegelijkertijd bleken er enkele beperkingen: in het donker lopen op blote voeten is te gevaarlijk en sommige paden zijn voor mij niet geschikt omdat de ondergrond te ruw/scherp is. Denk daarbij aan wandelpaden met een toplaag van fijn grind of grof asfalt waarbij het net niet recht neerkomen van je voet zorgt voor ontvelling.
Ik hik echter wel tegen de prijs aan van de Vibram en ze zijn in Almere ook niet of zeer beperkt verkrijgbaar. In het voorjaar had ik bij Bever zwerfsport al wel een paar in m'n handen gehad maar deze waren te groot en niet het model dat specifiek voor hardlopen geschikt is.
Na het geven van een training vanochtend besloot ik weer een keer langs te gaan bij de winkel. Dit keer had men helemaal geen Vibrams maar ik zag wel een waterschoen die er erg interessant uitzag: de G&G surf. De maat 43 zat prima en met een prijskaartje van 10 euro leken ze me wel geschikt voor een paar testloopjes. Als ze tijdens het lopen niet voldoen of als de zool te snel slijt dan was het een aardig experiment. Blijken ze wel geschikt en langer mee te gaan dan heb ik een nieuwe minimalistische schoen in m'n 'arsenaal', zowel qua demping als qua prijs :-)
Natuurlijk heb ik vervolgens gelijk een testloopje gedaan: zeven kilometer over asfalt, betonpad, zand en bospaden. Qua demping is het identiek aan blootvoets lopen. Het grootste verschil is dat je je verzekerd weet van enige bescherming en dat voelt goed. De steentjes voel je, nog veel beter dan bij de Free's, maar paden met veel losse steentjes kon ik dit keer wel pijnloos nemen.
Na afloop was het slechts een kwestie van schoenen even onder de kraan afspoelen en buiten laten drogen en ze waren weer schoon. De onderkant vertoonde nog geen slijtplekken, benieuwd of dat zo blijft als ik er ook een langere duurloop mee ga doen.
Hieronder 3 foto's: 'nieuw', 'na 1e loop van 7 km' en 'na 1e loop en afgespoeld'






Geen opmerkingen: