zondag 31 oktober 2010

Mooie opkomst Lopen Op Locatie (LOL)

De lange duurloop is bij uitstek geschikt om nieuwe looproutes te verkennen. Bij Just Run hebben we een redelijk aantal routes voor de zondagse duurloop maar wie al jaren bij de club loopt zal niet snel meer verrast worden. Dat komt mede omdat het parcours 'eenvoudig' moet zijn: na een korte instructie gaat iedereen namelijk op z'n eigen tempo op pad en dan wil je niet dat lopers halverwege verdwalen. Daarnaast is het aantal routes natuurlijk beperkt omdat de uitvalsbasis altijd de sporthal in Parkwijk is.

Omdat variatie altijd een goede motivator is, heb ik daarom in overleg met Ton het Lopen op Locatie (LOL) opgezet. Het concept is simpel: op de laatste zondag van de maand is het niet alleen mogelijk om te starten in de Parkwijk maar ook op een alternatieve locatie in Almere.
Vandaag was de eerste editie en als startpunt had ik voor natuurcentrum Oostvaarders gekozen. De route langs het natuurgebied en het Kotterbos is 1 van mijn favoriete parcousjes en ik weet dat veel lopers uit Stad en Haven hier nooit lopen.

Toen ik naar Almere Buiten reed, had ik nog geen goed beeld van het aantal lopers dat zou komen. Ik had wel positieve reacties gehad op het initiatief, maar gezien het weer (druilerig) en de periode (herfstvakantie) zou het ook tegen kunnen vallen. Ik was dan ook aangenaam verrast toen bleek dat er zo'n 60 lopers op af waren gekomen (er waren slechts 2 lopers naar de Parkwijk gegaan en die wiste niet van LOL!). Na een kort welkomswoord zette iedereen zich in beweging en het was een mooi gezicht om het lint van lopers langs de Oostvaardersplassen te zien gaan.
De volgende editie zal starten in de Havenkom en ik hoop natuurlijk dat er dan weer zoveel animo is. Ik heb met Ton afgesproken om daarna te bekijken of het initiatief in 2011 voortgezet zal worden.

Tot slot nog een overzichtje van de loopactiviteiten van deze week:
* dinsdag: interval training in de omgeving van het stadshart. Gegeven door Wim: wel meegelopen met de A-lopers maar me bewust ingehouden.
* woensdag: 3 km rustig gelopen op m'n surfschoentjes
* donderdag: duurloop, gegeven door Pia. Behoorlijke afstand (zo'n 14 km) en lekker tempo, inclusief 1 pittige versnelling.
* zaterdag: training gegeven aan de c en d lopers, daarna nog zelf met Mart 5 km door het bos gelopen.
* zondag (vandaag dus): rustige duurloop (15 1/2 km, gemiddelde hartslag 135) op m'n free 3.0

Geen opmerkingen: