zondag 18 september 2011

Damloop in 1.09,met dank aan een onbekende loper achter me

Vandaag stond de damloop op het programma. M'n 3e wedstrijd in 3 weken ter voorbereiding op de marathon van Amsterdam. Na een ingehouden Just Aap Run en een vlotte Fish Potato, wilde ik tijdens de Damloop opnieuw behouden starten maar uiteindelijk wel zo snel mogelijk finishen. Van te voren had ik getekend voor m'n eindtijd van vorig jaar: een hoge 1.12. Op zich is m'n vorm nu veel beter als een jaar geleden maar ik merk wel dat de trainingsarbeid z'n tol begint te eisen. Na een interval op dinsdag en 20 km op woensdag voelde ik me donderdag voor het eerst 's moe voorafgaande aan een training. Gelukkig voelde de rustige duurloop die avond wel goed maar ik besloot toch maar om de vrijdag en zaterdag rust te nemen.

Gezien de weersvoorspelling was ik vandaag van plan om tactisch te lopen. Zowel qua hartslag (weer geleidelijk opbouwen) als dmv het aansluiten bij een geschikt groepje en dan de luwte van een paar brede schouders op te zoeken ivm de voorspelde harde wind. De geleidelijke opbouw lukte goed, maar een geschikt groepje ben ik niet tegengekomen. Met nog zo'n 3 kilometer te gaan bleek wel iemand mijn rug als mikpunt gekozen te hebben. Een 'sorry ik kan niet overnemen maar als we zo doorgaan dan lopen we onder de 1.10' deed me voor het eerst in de wedstrijd beseffen dat het niet alleen qua hartslag maar ook qua snelheid prima ging. Omdat ik vrij vooraan in het startvak was gestart achtte ik de kans echter groot dat de loper achter me later was gestart en dat er dus een kans bestond dat hij wel op een schema van 1.09 lag, maar ik nog net niet. Dat deed me vervolgens denken aan de 57.04 van de Fish Potato. Een tijd waar ik erg blij mee was, maar 5 seonden sneller had nog fraaier gestaan :-). Een 1.10.04 wilde ik dus liever vermijden...
Ik besloot de laatste kilometers alles te geven. Achteraf bleek dat het verschil te maken tussen een tijd net boven en net onder de 1.10 want de laatste 3 km liep ik met een gemiddelde van 4.08 per km. Goed voor een eindtijd van 1.09.43 en een overall gemiddelde van 4.19 per km.
Dat maakte gelijk duidelijk dat je beter een koele verregende wedstrijd kan hebben dan een warme, benauwde want hoewel de Fish Potato 3 kilometer korter was, liep ik een week geleden nog 10 seconden per kilometer langzamer.

1 opmerking:

Reynier de Pundert zei

Zelf ook gelopen en precies mogen starten toen het noodweer los barstte.. Met zware schoenen richting de finish, heb er uiteindelijk 1:15 over gedaan, niet slecht voor mijn eerst Dam tot Damloop (of wedstrijd for that matter).