zaterdag 20 maart 2010

Mijn Nike Free 3.0 zijn binnen! Een mooie kans om ze met de 5.0 te vergelijken

29 oktober begon ik mijn eerste blogpost over de Free 5.0 met 'het is oranje en het weegt bijna niks'. Dit keer zou ik kunnen beginnen met 'het is zwart en het weegt nog minder'. Mijn Free 3.0 schoenen zijn namelijk binnen!
Hoewel ik erg tevreden ben met de 5.0 werd ik op een gegeven moment toch benieuwd naar z'n 'broertje'. Zowel als schoen als vanwege het concept (hebben de 5.0 en 3.0 een zelfde soort 'karakter').

Hieronder wat losse observaties
* een zwarte schoen: minder gewaagd dan m'n oranje 5.0 maar erg fraai
* een nog flexibere zool dan de 5.0 omdat de inkepingen in de zool een stuk dieper zijn
* de hak is dunner: als ik met 1 voet in een 3.0 en 1 in een 5.0 sta dan merk je het verschil: je voet zit dichter op de grond
* het comfort is iets minder dan bij de 5.0. De 5.0 is zeer comfortabel aan je voet. Dat komt zowel door de materiaal keuze als de wijze waarop de schoenlip van de 5.0 is vormgegeven. Ook lijkt de losse binnenzool iets minder natuurlijk te zitten in de 3.0. Zonder zool zit het voor mijn gevoel zelfs beter en dat scheelt ook nog eens gewicht. Net als de 5.0 nodigt de 3.0 echter ook uit tot het lopen zonder sokken.
* de 3.0 is lichter. Zonder binnenzool blijft de keukenweegschaal steken op 192 gram per schoen. De 5.0 weegt 250 gram. En geloof me: dat voel je. Zowel als je ze in je hand houdt als aan je voeten. Wel opvallend trouwens: je lichaamsgewicht schommelt door het jaar heen met halve of hele kilo zonder dat je het direct merkt met lopen maar aan je voet lijkt een paar gram een wereld van verschil.

Natuurlijk heb ik vanmiddag ook gelijk op de 3.0 gelopen. Of moet ik zeggen: de 2.9 omdat er geen binnenzool meer in zit. En dan merk je dat het onderdeel is van een concept. Het kostte me twee maanden om zonder kramp in m'n kuiten een paar kilometer hard te lopen op de 5.0. Lopen op de 3.0 voelt lichter en aan het eind van het korte loopje ga ik lichtjes m'n kuiten voelen maar je merkt dat het lopen op de 5.0 een goede voorbereiding is om op de extremere 3.0 te lopen. Daarmee bewijst het concept zich wat mij betreft!

Tot slot toch een puntje van kritiek. Niet op de schoen, niet op het concept maar op Nike. Waarom is het zo moeilijk om deze 3.0 te vinden? Nike maakt op z'n websites veel reclame voor het Free concept maar daar waar het aanbod 5.0 er nog wel is, geldt dat voor de 3.0 al enige tijd niet. Het is zeker niet zo dat ik een garantie wil dat een schoenenlijn voor de eeuwigheid gegarandeerd wordt doorontwikkeld maar een concept op de markt zetten, promoten en dan voor 1 onderdeel geen voorraad hebben wekt bevreemding op. Zeker omdat volgens mij 2010 het jaar van de 'natuurlijke lopen' (of blootvoetslopen) wordt, met daarbinnen een brede range aan producten: van Nike Free en Newton Running tot de Vibram. Een gemiste kans. Zeker als er zelfs kansen zijn om het concept door te ontwikkelen naar een Nike Free 2.0. Tot slot: voor wie het idee achter de nummering niet kent: een Free 1.0 is niet nodig want die heeft iedereen al: dat zijn namelijk je blote voeten :-)

7 opmerkingen:

David zei

Waar heb je die nike free's gekocht? ik kan ze nergens in nederland vinden.
alvast bedankt!

Arjan Schalken zei

Hallo david,
Gekocht via amazon.co.uk bij een Britse webwinkel ( SportsShoes Unlimited), maar zo te zien is de voorraad bijna op. Wordt mogelijk toch wachten op de nieuwe Free + lijn.

Daniƫl zei

Waarom de schoenen bijna niet te krijgen zijn in Nederland?

Allereerst vereisen de schoenen een (grote) mate van discipline als het gaat om het 'inlopen'. 99% van de mensen kopen de schoenen en gaan meteen gaan lopen. Maar dat is wat je met deze schoenen juist NIET moet doen. Je voeten moeten aan de flexibele zooi wennen en het is daarom goed om er eerst een week of 1-2 gewoon op te lopen voordat je gaat hardlopen.

Ten tweede, doordat de zool flexibel is, moet de bovenkant ook flexibel zijn. Het probleem hiervan is dat de ondersteuning van de enkel ook minder wordt. Het gevaar voor een beginnende loper is dat hij/zij een grotere kans loopt als het gaat om blessures.

Ten derde, de schoen is vooral bedoelt als trainingsschoen en niet zo zeer als vaste hardloopschoen. De meeste mensen kopen de schoen dan ook omdat het leuk en goed lijkt (is het ook!) maar ze zien niet in dat het voor beginners 'gevaarlijke' schoenen zijn.

Vandaar dat winkeliers het nog niet grootschalig aandurven om de schoenen te verkopen aan hun klanten.

Arjan Schalken zei

@Daniel: op zich heb je helemaal gelijk t.a.v. het gebruik van de schoen maar dat is m.i. geen reden om ze niet te verkopen, hoogstens om ze met een gebruiksaanwijzing te verkopen. Gezien het feit dat er nu een andere Nike Free type is (de free run+) lijkt het antwoord op mijn eerdere vraag: ze zijn niet verkrijgbaar omdat Nike het type uit productie heeft genomen en online winkels alleen nog restanten aan het verkopen zijn.
Ik ben overigens benieuwd of de Run+ nog in verschillende uitvoeringen op de markt gaat komen.

Blijf Fit zei

Beste Arjan,

Graag zou ik je blogpost over de Nike Free 3.0 willen re-bloggen op het onze, aangezien we vandaag en een week geleden ook aandacht besteedden aan de Nike Free 3.0

Graag je reactie en je akkoord.

Met vriendelijke groet,

Rob Donkers, www.blijf-fit.nl

Anoniem zei

Hallo,
Ik heb inmiddels 8 keer op de Nike free 5.0 gelopen en dit gaat fantastisch. Ik loop al ruim 26 jaar en de laatste jaren gaat het wat moeizamer. Omdat ik wat achillespeespijntjes had heb ik de Nike Free 5.0 gekocht. Het is net alsof je weer "vliegt" het loopt zo ontspannen en gemakkelijk! Ik ben van plan om de Halve Marathon op Ameland erop te lopen. Ik heb geen aanloopproblemen gehad en ben ook direct pittig op deze schoenen gaan lopen. Geen centje pijn. Je merkt dat je houding anders is tijdens het lopen, makkelijker!. Ik zie er tegenop om op mijn gewone loopschoenen te lopen en zal dit ook niet vaak meer doen denk ik. Ik vind het een echte aanrader voor mensen die klachten hebben en moeizamer gaan lopen, het is een echte boost!
mvg H v d Veen

Anoniem zei

hallo,

ik heb een vraag over uitlopen.
Ik heb zins 2 dagen nike free 5.0.
Heb een maat groter genomen en de mannen uitvoering omdat die breder is. HEb namelijk brede voeten. Nu heb ik ze 2 dagen en vroeg me af of ze nog uitlopen ik blijf wat pijn houden bij me kleine teentje ? wie weet t