donderdag 29 oktober 2009

Het is oranje en het weegt bij niks....

In het boek 'de geboren renner' wordt ook ingegaan op blootvoets lopen (bare foot running) en alternatief schoeisel. Denk daarbij aan schoeisel dat je natuurlijker laat lopen (dus geen haklanding), flexibel is en beter contact geeft met de ondergrond zonder dat je je voeten open haalt.



Voorbeelden zijn het lopen op bootschoenen, Vibram Fivefingers (zie foto: niet veel meer dan een vijftenig beschermlaagje voor je voeten)en Nike Free's concept. De bootschoen is niet bedoeld voor hardlopen (qua pasvorm, vochtregulatie e.d.), de Fivefingers is me - nu nog- te heftig (qua looks maar ook door het geheel ontbreken van elke vorm van demping) maar Nike Free's concept zag ik wel zitten. Ook al moet ik bekennen dat ik bij de aanschaf van m'n eerste paar schoenen voor Nike koos vanwege het ondersteunende gevoel, iets wat ik nu juist nadrukkelijk probeer te vermijden.



Het Free concept kent 3 types: 7-5-3. 7 geeft het meeste ondersteuning, 3 staat het dichtst bij blootvoetslopen.
Zo'n maand geleden besloot ik naar winkel te gaan om het concept even uit te proberen waarbij m'n gedachten uitgingen naar type 5. Dat bleek echter niet eenvoudig. Er is weinig vraag naar deze schoen en het bestellen duurde al met al ruim drie weken.
Maar afgelopen weekeind was het dan zover. In knaloranje stonden ze voor me klaar bij Run2day.
De verkoper keek me indringend aan en was niet de eerste die me vroeg wat ik met deze schoen wilde gaan doen. Je hebt blijkbaar wat uit te leggen als je er mee rond gaat lopen :-) Dat leverde echter een aardig gesprek op en wat goede tips.

Tja, en wat ga ik met deze schoen doen? In ieder geval starten met korte stukken lopen, kijken hoe het voelt, wat er gebeurt. Wie weet blijkt het een goede schoen voor 'erbij'. Er zijn baanatleten die de schoen gebruiken voor specifieke oefeningen om de voet en enkel sterker te maken. En wie weet bevalt het zo goed dat ik er een 10k of meer meer ga lopen.
Morgen wil ik meer vertellen over de eerste ervaringen, maar naast de kleur was er nog 1 ding wat me direct opviel: het zijn echte lichtgewichten. Zijn m'n andere schoenen 350-450 gram per schoen, de Free weegt 250 gram.

Geen opmerkingen: