maandag 26 oktober 2009

Boek review: De geboren renner, door Christopher Mc Dougall

Geboren renner
Geboren renner
McDougall, C. & MacDougall, C.

Het aantal hardloopboeken in mijn boekenkast groeit gestaag. Ik heb even zitten te twijfelen welk boek ik als eerste zou reviewen, maar heb besloten om gelijk maar met mijn huidige favoriet te beginnen: 'de geboren renner', geschreven door Christopher McDougall.

Voor iedereen die van lopen houdt is dit een 'must read'.
Het knappe van dit boek is dat het op drie niveaus gelezen kan worden:
* als een spannend (en waar gebeurd!) verhaal over een gefrustreerde loper die zich in een loopavontuur stort, op ontdekkingstocht gaat in Mexico en daar de meest bizarre personages tegenkomt. Dit mondt uiteindelijk uit in een loopwedstrijd tussen leden van een legendarische indianenstam en een scala aan ultrarunners uit de 'moderne wereld'.
* als een kritische verhandeling op de huidige loopcultuur en de (commerciele) drang naar maximale ondersteuning van lopers. Iets dat niet leidt tot snellere tijden of minder blessures maar eerder het tegenovergestelde tot gevolg lijkt te hebben
* als een zoektocht naar de wezensvraag 'wat maakt de mens tot een mens', inclusief het belang van het lopen in de opkomst van de homo sapiens.

McDougall weeft deze componenten fraai door elkaar heen. Het resultaat zal voor iedereen anders zijn (dat ligt er ook aan of je 'gevoelig' bent voor het tweede en/of derde niveau) maar voor mij was het zeer inspirerend. Zo heeft z'n kritische verhandeling over loopschoenen me aangezet om me meer te verdiepen in 'barefoot running'. Niet dat ik nu ineens op blote voeten het asfalt aan ga vallen maar het heeft wel geleid tot de aanschaf van een paar 'afwijkende' schoenen. Daar kom ik echter zeer binnenkort op terug.

Geen opmerkingen: