maandag 10 oktober 2011

Het aftellen richting de marathon van Amsterdam is begonnen

Aanstaande zondag is het zover: de marathon van Amsterdam. Of het me lukt om m'n streeftijd van 3.30 te lopen hangt van meerdere factoren af maar aan de voorbereiding zal het niet liggen:
* 1.000 km training in 16 weken
* 105 km in 1 week als max (9 t/m 15 augustus)
* 8 trainingen met een lengte van 25 km of meer (waarvan 1 x 36 km)
* PR's tijdens m'n voorbereidende wedstrijden: op de 10 km (als onderdeel van de dam tot damloop), 8 mijl (Urk - Emmeloord) en 10 mijl (dam tot damloop).
Wat dat betreft is de marathon zelf eigenlijk alleen nog het smakelijke toetje :-)

De afgelopen 2 weken heb ik het aantal kilometers flink ingeperkt en gefocust op parcoursjes die me dierbaar zijn. Een bijzondere was de 5 kilometer van afgelopen vrijdagavond. Ik liep toen op m'n Merrel's hetzelfde rondje dat ik precies 2 jaar geleden gebruikte om te starten met natural / barefoot running. Toen ging het op m'n Free's met stijve kuiten van lantaarnpaal naar lantaarnpaal, nu loop ik er een marathon op.
Belangrijkste ontwikkeling in die afgelopen 2 jaar is voor mijn gevoel toch wel m'n loopstijl geweest. Deze is veel lichter en efficiƫnter geworden waardoor het me de afgelopen 4 maanden ook is gelukt om mijn trainingsarbeid fors op te schroeven zonder dat het leidde tot overbelasting. En 4 of 5 keer trainen in de week maakte het weer mogelijk om in alle zones te blijven lopen waardoor zowel m'n duurvermogen als m'n snelheid is toegenomen.

Deze week heb ik voor a.s. woensdag nog een rustige duurloop met Helen en Rudolf ingepland. Allebei gediplomeerd personal coaches, dus mocht de twijfel de komende dagen toch nog toeslaan dan is geestelijke bijstand nabij :-)

1 opmerking:

Mark zei

Arjan heel veel succes zondag! Geniet ervan en die toptijd komt vanzelf!